0
سبد خرید شما خالیست
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید
استاندارد های سطح کیفیت روغن موتور
مقاله

استاندارد های سطح کیفیت روغن موتور

روغن موتور از مهم­ترین عوامل لازم برای کارکرد درست موتور خودرو است؛ بنابراین انتخاب روغن موتور مناسب و با کیفیت از اهمیت بالایی برخوردار خواهد بود. اگر روغن موتوری که انتخاب می‌کنید برای موتور مناسب نباشد یا کیفیت پایینی داشته باشد، آسیب‌های جدی به موتور خودرو وارد خواهد کرد و هزینه‌های سنگینی را متحمل خواهید شد.

روغن موتور چیست؟

به‌طور خلاصه، روغن موتور به اجزای فلزی و متحرک موتور خودرو کمک می‌کند تا عملکردی بهینه داشته باشند و اصطکاک بین آنها را کاهش می‌دهد؛ به این ترتیب موتور خودرو از ساییدگی و آسیب‌های ناشی از گرما و اصطکاک محفوظ خواهد ماند. حال سوال اصلی این است که روغن موتور مناسب کدام است؟

بخوانید: بهترین زمان تعویض روغن موتور

شاخص ­هایی برای انتخاب بهترین روغن موتور

برای انتخاب بهترین روغن موتور باید چند عامل مهم را در نظر بگیرید:

استاندارد روغن موتور را بررسی کنید

استانداردهای درج‌شده بر روی بطری روغن موتور را بررسی کنید؛ روغن موتورهای با کیفیت از استانداردهای API و یا رتبه ‌بندی ACEA  استفاده می‌کنند که باید روی بطری درج شده باشند.

  • استاندارد  API

این استاندارد مخفف انجمن نفت آمریکا (American Petroleum Institute)  می­باشد و برای موتورهای بنزینی از حرف S  و در کنار آن از حروف الفبا از A تا N استفاده می‌شود.

برای موتورهای دیزلی این مقدار با حرف C و در کنار آن از حروف A تا J نشان داده خواهد شد.

هرچه حروف الفبا به حروف آخر حدول الفبا نزدیک باشد، کیفیت روغن موتور هم بالاتر خواهد بود؛ برای مثال روغن با استاندارد SN بالاترین کیفیت روغن موتور را دارد و از SA بهتر است. با این ‌حال هریک از این حروف برای موتورهای ساخته ‌شده در سال‌های خاصی مناسب هستند.

لازم به توضیح است که برای خودروهای بنزینی تا قبل از سال 2010 بهترین روغن موتور SM و از 2011 به بعد SN بهتر است.

  • استاندارد ACEA

این استاندارد مخفف انجمن خودروسازان اروپا (European Automobile Manufacturers Association) است و قوانینی را برای درجه کیفیت روغن موتور در نظر می‌گیرد. اگر روغن موتور دارای این استاندارد باشد باید روی بطری نماد ACEA و در کنار آن حروف انگلیسی A تا E و اعداد 1 تا 8 را ببینید. حرف A برای خودروهای بنزینی، B برای خودروهای دیزلی سبک، C برای خودروهای بنزینی و دیزلی سازگار با مبدل کاتالیست و E برای خودروهای دیزلی سنگین است. بر اساس نوع خودرویی که دارید، از استانداردهای مخصوص خودروی خودتان برای روغن موتور استفاده کنید.

بیشتر بدانید: دلایل روشن شدن چراغ روغن موتور

گرانروی یا ویسکوزیته روغن موتور

عامل مهم دیگر، انتخاب روغن موتور با توجه به شرایط آب و هوایی محل زندگی شماست. این موضوع به نوع ویسکوزیته روغن موتور برمی‌گردد. ویسکوزیته یا گرانروی به میزان رقیق ‌بودن یا غلیظ بودن روغن موتور گفته می‌شود. معمولا روغن موتور در هوای سرد سفت می‌شود و به ‌همین ‌دلیل در صبح‌های زمستانی به سختی می‌توانید موتور خودرو را روشن کنید پس لازم است که روغن موتور را طوری انتخاب کنید که درجه ویسکوزیته آن به صورتی باشد که در روزهای سرد زمستانی سفت نشود و بتواند موتور خودرو را روشن کند.

درجه ویسکوزیته با توجه به استاندارد SAE تعیین می‌شود که بر این اساس دو نوع روغن موتور داریم، روغن موتور سینگل گرید و روغن موتور مولتی گرید.

  • سینگل گرید

روغن موتور سینگل گرید برای یک نوع آب ‌و هوا (سرد یا گرم) آزمایش شده است. اگر این روغن موتور را بخرید باید در فصول گرم از یک نوع روغن و در فصول سرد از نوع روغن دیگری استفاده کنید. روی بطری روغن موتور سینگل گرید فقط یک عدد می‌بینید که در کنار SAE نوشته شده است که مقادیر 0 الی 25 مناسب فصول سرد است و مقادیر 30 تا 60 برای فصول گرم مناسب خواهند بود.

  • مولتی گرید

امروزه با وجود روغن‌های مولتی گرید که برای چهارفصل مناسب هستند، دیگر کسی به سراغ روغن‌های سینگل گرید نمی‌رود. مشخصه روغن موتورهای مولتی گرید این است که در آنها از دو عدد و حرف W (حرف اول کلمه زمستان به انگلیسی) استفاده شده است. هرچه عدد کنار W کوچک‌تر باشد، عملکرد روغن در استارت اول یا در هوای سرد بهتر است. اگر هم در شهرهای گرمسیر مانند اهواز زندگی ‌کنید، این عدد می‌تواند بالاتر باشد. برای مثال از بین دو ویسکوزیته 10W-40  و 20W-50 اولی برای هوای سرد و دومی برای هوای گرم بهتر است.

عدد دوم تضمین می‌کند که روغن موتور در دمای 100 سانتی‌گراد موتور، از این عدد نوشته ‌شده رقیق‌تر نخواهد شد. به ‌طور کلی دو عدد روغن موتور بهتر است فاصله زیادی نداشته باشند چرا که فاصله این اعداد نشان دهنده این مورد است که در آن از مواد پلیمری و افزودنی‌های بیشتری استفاده شده است.

نوع روغن موتور

عامل بعدی که باید در نظر بگیرید این است که روغن موتور را از چه نوعی انتخاب کنید. روغن موتور از نظر شیوه تولید به سه دسته تمام سنتتیک، نیمه سنتتیک و معمولی یا مینرال تقسیم می‌شود.

بیشتر بدانید: انواع روغن موتور

روغن موتور تمام سنتتیک

روغن موتور سنتتیک (Full synthetic) را با مواد شیمیایی در آزمایشگاه تولید می‌کنند؛ این روغن موتور بهترین کیفیت را دارد و عملکرد موتور خودرو را بهبود می‌بخشد، دیرتر کارایی خود را از دست می‌دهد و مجبور نمی‌شوید که آن را زود به زود تعوض کنید. نکته حائز اهمیت دیگر این است که این نوع روغن موتور شاید کمی گران‌تر باشد اما در دراز مدت به ‌صرفه خواهد بود.

مزایای این نوع روغن موتور عبارتند از:

  • به‌صرفه است
  • بهبود عملکرد و توان موتور
  • محافظت از موتور در برابر ساییدگی و رسوبات
  • کمک به روشن شدن ماشین در هوای سرد

معایب این نوع روغن موتور عبارتند از:

  • گران‌تر بودن نسبت به سایر روغن‌ها
  • مناسب نبودن برای همه وسایل نقلیه و احتمال لغزندگی بیش از حد اجزای موتور آن­ها

روغن موتور نیمه سنتتیک

این روغن موتور ترکیبی از روغن موتور معمولی و روغن سنتتیک است؛ بسیار بهتر از روغن موتور مینرال (معدنی) است اما به پای روغن موتور تمام سنتتیک نمی‌رسد.

مزایای این نوع روغن موتور:

  • از اجزای متحرک موتور به ‌خوبی محافظت می‌کند.
  • از نظر قیمتی به‌ اندازه روغن تمام سنتتیک گران نیست.
  • سه ‌برابر بهتر از روغن معمولی است.

معایب این نوع روغن موتور:

  • همه مزایای روغن تمام سنتتیک را ارائه نمی‌دهد.
  • حداقل 10 دقیقه پس از استارت باید صبر کنید تا موتور گرم شود.

عبارتی که برای روغن موتور نیمه سنتتیک روی بطری می‌نویسند می‌تواند به دو صورت Semi synthetic یا synthetic blend  باشد.

روغن موتور معمولی

این روغن موتور از پایه نفت خام به دست می‌آید و برای تولید آن روغن‌های پایه مانند هیدروکربن‌ها، پلی اینترنال الفین و پلی آلفا الفین‌ها را ترکیب می‌کنند. ارزان‌ترین نوع روغن موتور است و محافظت از موتور را در حد ابتدایی انجام می‌دهد. اگر مدل خودرویتان ساده یا صفر است و می‌خواهید آن را آب ‌بندی کنید این روغن موتور مناسب خواهد بود.

مزایای این نوع روغن موتور:

  • ارزان است.
  • برای آب‌ بندی خودروی صفر و خودروهای ساده مناسب است

معایب این نوع روغن موتور:

  • محافظت آن از موتور در حد ابتدایی است
  • زود به ‌زود باید آن را عوض کنید
  • با اینکه ارزان است اما به صرفه نیست
  • نمی‌تواند در سرمای شدید از موتور محافظت کند
  • در دمای بالا کارایی‌ خود را از دست می‌دهد

قیمت روغن موتور را بررسی کنید

به ‌طور کلی قیمت روغن موتور به عوامل متعددی بستگی دارد؛ نوع روغن موتور، ویسکوزیته، کیفیت، حجم بطری و نوع برند بر قیمت روغن موتور تأثیرگذار هستند. روغن تمام سنتتیک از روغن موتور نیمه سنتتیک و آن هم به نوبه خود، گران‌تر از روغن موتور معمولی است.

حال که با استاندارد های روغن موتور آشنا شدید میتوانید روغن موتور مناسب خود را از میان محصولات شرکت آلمانی آدینول در لینک زیر انتخاب کنید.

قیمت و مشخصات: روغن موتور ادینول